نقش خبرنگاران در ماندگاری قیام حسینی
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۷۴۰۹۰
«اگر نهضت امام حسین (ع) عالمگیر شد و آثار آن صدها سال باقی است و اگر فرهنگ و ترویج عزاداری اباعبدالله به یک اصل تبدیل شده و اگر هر روزی که با ظلم و ستم مبارزه شود، به نام عاشورا است و هر سرزمینی که ساکنان آن علیه ظلم قیام کنند، نام کربلا مطرح است و اگر بعد از آن امام همام، هر قیامی که علیه ظالمان بر پا شد، نام امام حسین و قیام آن حضرت را به همراه داشت، همه و همه بعد از عنایت و لطف و خواست الهی، نتیجه کار خبرنگارانی بود که از ابتدای قیام تا به شهادت رسیدن امام و همه یارانش در صحنه حضور داشتند و آنچه را در ایام نبرد و اسارت دیده بودند، درست و با حفظ امانت، برای مردم بازگو میکردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایران اکونومیست، علی متقیان، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ، در یادداشتی در روزنامه اطلاعات به مناسبت تقارن ۱۷ مرداد، روز خبرنگار با عاشورای امام حسین(ع) نوشت: «امسال روز خبرنگار مصادف است با عاشورای حسینی است. انتصاب روز خبرنگار به شهید و شهادت و شاهد، معنایی داشت که قبلاً بدان اشاره کرده بودم اما امسال از همزمانی روز عاشورا و روز خبرنگار، پیامی دیگری برداشت میکنیم.
همه ارباب مقاتل و مورخان که به بررسی قیام امام حسین (ع) پرداختهاند، بدون استثنا به حضور خانواده امام از ابتدای قیام تا روز عاشورا و پس از واقعه عاشورا در دوران اسارت اشاره دارند. بعضی هم به عنوان مخالف حضور خانواده در این سفر، به امام خرده گرفتند و حضرت را از این تصمیم منع میکردند.
آنچه مسلّم است این است که امام حسین از روز ۲۷ رجب سال ۶۰ که از کنار مضجع شریف جدش، علیهم صلوات الله، با خطبهای هدف از اعتراض و عدم پذیرش حکومت یزید بن معاویه را اعلان و رسماً خطاب به حاضران که نه، همه آزادگان عالم، فرمود: «إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی» (من برای جاهطلبی و کامجویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم. میخواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم.) امام هدفش را رسما اعلام میکند: اصلاح دین جدّش و امر به معروف. امام در جای دیگری پس از استرجاع ادامه میدهد: اگر امت اسلام گرفتار حاکمی مانند یزید شوند و علیالاسلام والسلام. باید با اسلام خداحافظی کرد.
به طور قطع امام در این حرکت اعتراضی با هدف نپذیرفتن حکومت یزید بن معاویه و بیعتنکردن با ظالم از مدینه حرکت و قیام خود را آغاز کرد. در این حرکت اعتراضی آن حضرت تصمیم بر جنگ نداشت و در تمام دوران قیام و خطبههایی که در مکه و در مسیرهای حرکت بهویژه مسیر عزیمت به کوفه بیان کرد، هیچگاه به دنبال جمعآوری ادوات جنگی نبود و اگر پیشنهادی میشد و شخصی میخواست اسب یا ادوات جنگی بدهد، نمیپذیرفت.
حتی در روز دوم محرم ۶۱ بعد از رودررو شدن با لشکر حرّ بن یزد ریاحی و اقامت اجباری در سرزمین کربلا امام با نشاندادن نامهها به دعوت مردم کوفه اشاره دارد و از جنگ سخنی به میان نمیآورد و اعلام میکند که اگر نمیتوانم به کوفه بروم، برمیگردم یا به یمن یا … .
اولین باری که در قیام امام رسماً از جنگ سخن به میان آمد، در پاسخ به پیام عمر بن سعد بود که برای امام پیام فرستاده بود که در روز نهم آماده جنگ باشد. امام اجازه خواست یک روز به تاخیر بیفتد و فرمود من اقامه نماز و قرائت قرآن را دوست دارم. اباعبدالله علیرغم اینکه کاملاً در محاصره است و کوفیان چند روزی است استفاده از آب را که حق طبیعی است، برای او و خانواده و همراهانش منع کرده بودند، سخن از جنگ به زبان نمیآورد.
تا آنجا که بررسی شده، اولین بار امام حسین در شب عاشورا سخن از جنگ گفت. هنگامی که چراغها را خاموش کرد و فرمود بیعتم را برداشتم، فردا جنگ خواهد شد و همه حاضران به شهادت میرسند، عده ای رفتند. آنها که ماندند وفاداری خود را اعلام کردند. آنگاه امام، جایگاه شهدا در بهشت را نشان داد.
در این صورت قیام تا شب عاشورا جنبه روشنگری و اعتراض به ظلم و ناعدالتی و عدم پذیرش حاکمی چون یزید داشت. این حرکت، اعتراضی بود و قیامی که یک طرف آن اهالی کوفه بودند که رسماً و کتباً نامه دعوت نوشته و طرف دیگرش امام و یارانش که دعوت را پذیرفته و برای اطمینان خاطر، نمایندهاش را فرستاده بود و این آمادگی به تایید نمایندهاش هم رسیده بود. این حرکت و قیام مردمی، شاهدانی میخواهد که از نزدیک واقعه را مشاهده کنند و تمام اتفاقات را با چشم دیده و با گوش بشنوند و بعضی از شکنجهها را از نزدیک ببینند و با تن خویش لمس کنند.
آنچه موجب شد در این روز، نقش آفرینندگان عاشورا با خبرنگاران ممزوج شود، انتقال خبر این قیام بود. خبرهای صحیح و صادقانه، در هر ماجرا و اقدام و برخوردی که بین دو گروه صورت میگیرد، می تواند پس از پایان ماجرا در نطفه خفه شده و هیچکس از آن مطلع نشود یا اینکه خبر این واقعه و اقدام به صورت گسترده منتشر شده و خبر مورد استقبال قرار گرفته و گسترش پیدا کند. در این صورت است که دیگر نمیتوان این واقعه را پنهان کرد و بعضاً جهانی میشود.
واقعه قیام امام هم همینطور بود. میتوانست این حرکت انقلابی و قیام بزرگ، پس از به شهادت رسیدن مردان نهضت، در نطفه خفه شود و به عنوان یک اختلاف داخلی، پرونده آن بسته شود یا بنیامیه هر روایتی را که به مصلحت خودشان میدانستند، به نفع خود روایت کرده و واقعه را وارونه و به نفع خود نقل کنند.
اما نکته مهم که یکی از دلایل ماندگاری قیام امام حسین(ع) از نظر تاریخی است، نقل روایتهای ماجرا از زبان شاهدان عینی و خانواده آن حضرت بود که علیرغم مخالفت بعضی بزرگان مدینه و حتی بنیهاشم، همراه امام آمده بودند. این جمع، شاهد تمام وقایع بودند. این خبرنگاران که امام را همراهی میکردند، در آن روز رسانهای نداشتند که آنچه را اتفاق میافتد، سریع و بلافاصله منتشر کنند. آنان وقایع را کاملاً مشاهده کرده، به خاطر سپرده و به هنگام ملاقات با کسانی که در صحنه نبودند، آنها را بازگو میکردند.
اینان تا امام حضور داشت، نقش کاتبانی را داشتند که شاهد همه وقایع است. از محتوای مذاکرات اطلاع داشتند و تمام وقایعی را که اتفاق میافتاد، مشاهده و ثبت کرده بودند. این شاهدان، کار اطلاعرسانی و آگاهیسازی خود را از روز اول اسارت آغاز کردند و این اطلاعرسانی موجب شد تا کار دستگاه ابن زیاد و فرماندهاش عمر بن سعد که تمام هدفشان این بود که این پرونده را خاتمه داده و مهر تمت بر او بزنند، سخت شود.
هدف ابن زیاد و سپاه بنیامیه در استقرار امام و یارانش در یک بیابان بی آب و علف این بود که ماجرا را در جنگی نابرابر خاتمه دهند و اعلام کنند که تعدادی خارجی بر خلیفه خروج کرده بودند، سپاه خلیفه در مقابل آنان ایستادگی کرد و در جنگی پیروزمندانه شکست خوردند و همگی از پای درآمدند. اموالشان به غنیمت گرفته شد و خانواده این خارجیان را اسیر کرده، در میان شادی و استقبال مردم، شهر به شهر گذراندیم تا اینکه در مرکز خلافت و در دربار یزید، رسماً جشن پیروزی گرفته و به ماجرا خاتمه داده شود.
اما این را فکر نمیکردند که باحضور این شاهدان خبرنگار، نهتنها پروندۀ این حرکت اعتراضی بسته نخواهد شد بلکه این خبرنگاران چنان مشاهدات خود را بیان کردند که از آن تاریخ تا امروز که نزدیک به ۱۴۰۰ سال از زمان واقعه می گذرد، هنوز گویا در دهه اول محرم در کنار امام و به حمایت امام برخاستهاند.
چه اتفاقی افتاد که این حرکت در نطفه خفه نشد و چرا این قیام ماندگار ماند؟ جدای از مسائل معنوی که جای آن در این بحث نیست، اطلاعرسانی این خبرنگاران همراه ماجرا و مورد تأیید امام بود. همه هشتاد و چند نفر زن و کودک تحت فرماندهی حضرت امام سجاد (ع) و زینب کبری سلام الله علیها بودند. خطابههای آتشین علیوار و روشنگرانه حضرت زینب در کوفه و شام و خطبه مهم امام سجاد در شام که منجر به آزادی اسرا شد، گفتگوی یکایک همراهان امام، در طول مدت اسارت در فرصتهای پیشآمده، با هدف روشنگری عابران و سخنگفتن با زنان شامی که برای تماشا میآمدند، همه و همه موجبات آزادی آنها را فراهم کرد.
این شاهدان واقعه، پس از آزادی از اسارت، این حرکت پیروزمندانه را دنبال کرده، آزادانه و با اختیار، بدون مزاحمت به سمت طرف کربلا حرکت کردند و در اربعین شهادت امام حسین به سرزمینی وارد شدند که چهل روز قبل عزیزانشان در مقابل دیدگان آنها به خاک و خون کشیده شده بود و خودشان با غل و زنجیر به اسارت برده شدند.
اینان با ورود به کربلا مجدداً قیام امام را زنده کرده، پرچم پیروزی آن را بالا بردند و به جهانیان ثابت کردند که حق پیروز است. این کاروان در طول مسیر بازگشت به مدینه و از همه مهمتر هنگام ورود به مدینه و در مراسمی که در شهر مدینه پس از ورود خاندان امام حسین برگزار میشد، به عنوان شاهدان واقعه، آنچه را دیده بودند، برای مردم بازگو میکردند.
این مشاهدات دهان به دهان میگشت؛ به صورتی که گویا همه، خود شنوندگان ماجرا بودند و در صحنه حضور داشتند و بعضی از این شنوندگان نیز به نوبۀ خود، برای دیگران به نقل از همراهان امام، راویان واقعه کربلا شدهاند. تمامی وقایع برای مردم گفته میشد تا این رویداد عظیم تا ابد زنده بماند و هیچگاه رو به سردی نگذارد.
هر چه آثار و برکت از قیام امام داریم و هر چه آثار معنوی این قیام ماندگار است و آنچه میشنویم، نقل قول از این کاروان، نتیجه همراهی خبرنگاران در این مسیر همراه امام بوده و آنچه بیان میکردند، مورد تایید امام زمانشان بود که در معیّت او حرکت می کردند.
مشاهدات این خبرنگاران در زندگی آنان اثر گذاشت و در طول زندگی با یادآوری خاطرات، به بیان مشاهدات خود میپرداختند؛ چنانکه در حالات امام سجاد نقل می کنند که وقتی آب میدید، گریه می کرد یا اگر قصابی را می دید که گوسفندی را ذبح می کند، اشک میریخت و با گریه خود، به اتفاقاتی که در مقابل چشمان او در کربلا افتاده بود، اشاره می کرد.
رفتار هر یک از شاهدان عینی واقعه کربلا برای مردم پیامی داشت. ابوالفرج اصفهانی به مجالس شعر سکینه بنت الحسین اشاره دارد که دختر امام حسین، مراسم بزرگی با حضور شاعران بر پا میکرد و شاعران در این مراسمها برای کربلا شعر میگفتند.
آری، اگر نهضت امام حسین (ع) عالمگیر شد و آثار آن صدها سال باقی است و اگر فرهنگ و ترویج عزاداری اباعبدالله به یک اصل تبدیل شده و اگر هر روزی که با ظلم و ستم مبارزه شود، به نام عاشورا است و هر سرزمینی که ساکنان آن علیه ظلم قیام کنند، نام کربلا مطرح است و اگر بعد از آن امام همام، هر قیامی که علیه ظالمان بر پا شد، نام امام حسین و قیام آن حضرت را به همراه داشت، همه و همه بعد از عنایت و لطف و خواست الهی، نتیجه کار خبرنگارانی بود که از ابتدای قیام تا به شهادت رسیدن امام و همه یارانش در صحنه حضور داشتند و آنچه را در ایام نبرد و اسارت دیده بودند، درست و با حفظ امانت، برای مردم بازگو میکردند.
اما آنچه بایستی به عنوان خبرنگار از خبرنگاران کربلا بیاموزیم این است که: شاهد واقعه باشیم و بر اساس مشاهده نقل کنیم. بر اساس عقیده و شناخت درست از هدف قیام، مشاهدات خود را انتقال دهیم. در این راه، از تحمیل سختیها و شکنجهها نهراسیم و مواظب باشیم که در راه انتقال خبر، به دو مساله انحرافی تطمیع و تهدید دچار نشویم و در هر شرایطی حقیقت را نادیده نگیریم و در نهایت اینکه همچون یاران امام حسین (ع)، نیت خود را در خبر خالص کرده و برای خدا خبر تهیه کنیم.»
منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: خبرنگار ، قیام حسینی
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: خبرنگار قیام حسینی بازگو می کردند روز خبرنگار برای مردم قیام امام امام حسین آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۷۴۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم توجه سیاستگذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جایگاه پزشکان در کشور ما ریشه فرهنگی و تاریخی دارد و این جایگاه قابل خدشهدار شدن نخواهد بود، گفت: تامین نیروی تخصصی در بازه هفت ساله عملی نیست؛ سیاستگذاران باید نسبت به سیاستهای تثبیت و تشویقی و انگیزه ماندگاری توجه کنند؛ در غیر این صورت
به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از نظام پزشکی، محمد رییسزاده در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران اظهار کرد: درباره جایگاه پزشک در ایران باید گفت زمانی که از نقش پزشک صحبت میکنیم، منظورمان تنها نقش درمانگر در بیمارستان و اتاق عمل نیست، بلکه طبیبان حافظان تار و پود سلامت مردم و جامعه هستند. جایگاه پزشکی در کشور و سرزمین ما با تار و پود سرزمین مان به شکل جداییناپذیر تنیده است.
وی با تاکید بر لزوم حفظ حرمت جامعه پزشکی افزود: جامعه پزشکی در نیم قرن اخیر رشد بسیار درخشان و زبانزدی داشته است و به قول استاد ایرج فاضل این درخت تنومند حسودان و دشمنانی هم دارد. حفط جایگاه، شأن و عظمت جایگاه پزشک نیازمند تلاش پیوسته و توجه عمیق همگان است. جامعه پزشکی باید متولی حفظ و حراست و شأن رشته خود باشد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: سیاستگذاران و مجریان نیز باید متوجه اعمال و رفتار و کنش خود با جامعه پزشکی باشند. با این جامعه فرهیخته و وظیفه خطیر آن نمیتوان کشتی گرفت و شوخی کرد. بعضی از شوخیها و ندانم کاریها با جامعه پزشکی جدی جدی سلامت مردم را دستخوش تغییر خواهد کرد.
وی ادامه داد: اعتقاد و اعتماد راسخ مردم به جراحان ایرانی ابدی نخواهد بود اگر مدیریت نکنیم. در حال حاضر در مخیله هیچ ایرانی وجود ندارد که برای عمل پیچیده قلب و تومور مغزی و اطفال در اروپا یا آمریکا خدمت بهتری میگیرم اما این همیشگی نخواهد بود و نیازمند حراست و حفاظت است. متأسفانه فعالیت عامدانه و غیرعامدانه در جهت تخریب جامعه پزشکی در جریان است. ایجاد دو قطبی جعلی با هدف رو در رو قرار دادن پزشک و مردم در کنار خلاف عرف عده معدودی از جامعه پرشکی منجر به ایجاد ذهنیتهای نادرست شده است.
رئیسزاده خاطرنشان کرد: جایگاه پزشکان در کشور ما ریشه فرهنگی و تاریخی دارد و این جایگاه قابل خدشهدار شدن نخواهد بود. روند حرکات جهانی به سمت کمبود نیروی تخصص در افق ۲۰۳۰ دنیا است؛ در کشور ما شاید چالش اساسی پیش روی ما نباشد اما زمانی که در کشور توسعه یافته کمبود نیرو اتفاق میافتد، این جبران از کشورهای در حال توسعه صورت میگیرد. تأمین نیروی تخصصی در بازه هفت ساله عملی نیست؛ سیاست گذاران باید نسبت به سیاستهای تثبیت و تشویقی و انگیزه ماندگاری توجه کنند؛ وگرنه سیاست افزایش ظرفیت راه به جایی نخواهد برد و تبدیل به کشت فراسرزمینی برای کشورهای دیگر خواهد کرد.
وی اضافه کرد: کاهش اقبال به رشتههای علوم پزشکی در کشور ما و جهان و برخی کشورهای توسعه یافته قابل توجه است؛ برخی تخمینها در سال ۲۰۳۰ حکایت از این دارد جهان با ۱۸ میلیون کمبود کادر درمان مواجه خواهد شد. در آمریکا کمبود بیش از ۳۰۰ هزار متخصص پزشکی وجود خواهد داشت. در این کشورها تمایل به رشتههای پیچیده به طرز معناداری کاهش پیدا کرده است.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: چالش درون پزشکی ما ضعیف شدن اخلاق حرفهای و اخلاق پزشکی است که نگرانی بسیار جدی است که اخلاق حرفهای در هیاهوی نابسامانیهای اقتصادی و مدیریتی خودش را نشان میدهد. وظیفه ما و انجمنهای علمی این است که نسبت به تقویت اخلاق حرفهای تاکید کنند ما در این زمینه سابقه تاریخی درخشان و اساتید بزرگ و الگو داریم.
وی با بیان اینکه در وضعیت نابسامانی در اقتصاد سلامت در رشتههای مختلف پزشکی مواجه هستیم و این نابسامانی در عدالت بین رشتهای روز به روز تشدید میشود که باید مدیریت کنیم. تعارضات بین رشتهای در کشور ما به بدترین شکل مدیریت میشود. وزارت بهداشت کمیسیون تعیین حدود صلاحیتهای حرفهای را علیرغم قانون مجلس شورای اسلامی در سازمان نظام پزشکی تعطیل کرده است.
رئیسزاده افزود: اساتید اذعان دارند کیفیت آموزش در حوزه علوم پایه و رزیدنتی و تخصصی و فوق تخصصی به سمت مطلوب حرکت نمیکند. انگیزه دانشجویان و تمرکز برای یادگیری دچار روند منفی شده است. دخالت نابجا در حوزه سلامت امروز از هر زمان دیگری گسیخته شده و از دست متولی سلامت یعنی وزارت بهداشت خارج شده است. مداخلات غیر مجاز در جامعه پزشکی چالش جدی دیگری است. برخی از همکاران ما تکنسین پرور هستند از آن سو قانون ضعیف و غیر بازدارنده ورود سونامی گونه تکنسینها را در امر مداخلات غیر مجاز تسهیل کرده است؛ ما دو سال است با تمام توان در مجلس به دنبال تغییر این قانون هستیم. ورود مداخلات غیر آکادمیک که به اسم طب سنتی رایج شده است و قوانین پوشش بیمهای درست میکنند مورد تأیید جامعه پزشکی نیست و خطر جدی برای سلامت مردم است.
وی ادامه داد: بیش از پنج هزار سایت در حوزه زیبایی تبلیغ میکنند. قوانین بازدارنده برای برخورد وجود ندارد. تعرفه دستوری مالیات ندارد. وقتی تعرفهها را با فرسنگها فاصله از قیمت واقعی تعیین میکنید یعنی مالیات را پیشاپیش گرفتید. بعد از آن همین تعرفه را وارد طرح پلکان و قاصدک میکنید و بعد مالیات اخذ میکنید و چند ماه بعد نیز پرداخت میکنید؛ این موضوع در هیچ صنف دیگری وجود ندارد و چالش اصلی حتماً متوجه سلامت مردم خواهد بود.
کد خبر 751468